Friday 8 February 2013

doa malaikat

assalamualaikum w.b.t!!

luangkan masa bersama 'TANYALAH USTAZAH'.tajuk dia hari ni ialah DOA MALAIKAT
antara golongan-golongan yang mendapat doa dari para malaikat:

1) Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa : "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci" (Hadis Riwayat  Ibnu Hibban dari Abdullah bin Umar r.a, hadis ini disahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih At-Targhib wat Tarhib I/37)
2) Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama dia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah dia. Ya Allah, sayangilah dia'." (Hadis Riwayat Muslim  dari Abu Hurairah r.a., Sahih Muslim no. 469)
3) Org-org yg berada di saf barisan depan ketika solat berjamaah.

Rasulullah SAW.  bersabda maksudnya : "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat kepada (orang-orang) yang berada pada saf-saf terdepan"(Hadis Riwayat Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib r.a, hadis ini disahihkan oleh Syaikh Al-Albani dalam Sahih Sunan Abi Dawud I/130)
4) Orang yang duduk di tempat solatnya setelah melakukan solat.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : "Para malaikat akan selalu berselawat (berdoa) kepada salah satu di antara kalian selama dia ada di dalam tempat solat dimana dia melakukan solat, selama dia belum batal wuduknya, (para malaikat) berkata: 'Ya Allah, ampunilah dan sayangilah dia' " (Hadis Riwayat Ahmad  dari Abu Hurairah r.a., Al-Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir mensahihkan hadis ini)
5) Orang yg mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

Rasulullah SAW  bersabda maksudnya : "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiiin' dan engkau pun mendapatkan apa yang dia dapatkan." (Hadis Riwayat Muslim dari Ummud Darda' r.a., Sahih Muslim no. 2733)

masih banyak lagi cara kita untuk mendapatkan doa dari malaikat dan yang diatas itu hanya beberapa sahaja yang dikongsikan bersama.sebenarnya mudah sahaja untuk kita memasuki syurga.para-para malaikat sendiri ingin membantu kita..semoga kita semua juga ingin membantu diri kita sendiri termasuklah diri saya juga..salam :]

No comments:

Post a Comment